«Οι παράγοντες που επηρεάζουν την επαγγελματική μας επιλογή»



 Διδακτικό σενάριο



Η επιλογή του διδακτικού σεναρίου προέκυψε από την συμμετοχή στο ασύγχρονο επιμορφωτικό σεμινάριο που πραγματοποιήθηκε στα Ιωάννινα, από 16/2 έως 9/3/2013,  με θέμα «Οι εννοιολογικοί χάρτες ως εργαλείο διαφοροποίησης της διδασκαλίας» και επιμορφώτρια την Επικ. Καθηγήτρια ΠΔΜ κ. Δημητριάδου Αικατερίνη. Το σενάριο επιλέχθηκε από την υπεύθυνη καθηγήτρια και παρουσιάστηκε στην ολομέλεια.





Η δομή του διδακτικού σεναρίου

Τίτλος: «Οι παράγοντες που επηρεάζουν την επαγγελματική μας επιλογή»
Η ιδέα : Η διαφοροποίηση της διδασκαλίας με τη χρήση εννοιολογικού χάρτη ως διδακτικό εργαλείο  για την συσχέτιση και βαθύτερη κατανόηση των παραγόντων που επηρεάζουν την διαδικασία λήψης μιας απόφασης
Εμπλεκόμενο μάθημα: Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός
Τάξη: Γ΄ Γυμνασίου
Διδακτικό αντικείμενο: Η διαδικασία λήψης απόφασης στην επαγγελματική μας πορεία
Συμβατότητα με το Α.Π. Σ. : Ενότητα Έκτη, Β: Οι επαγγελματικές αποφάσεις
Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες

Απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή
  • 4 εικόνες clipart σε παζλ τεσσάρων κομματιών, με θέμα «Η επιλογή», για την ενεργοποίηση της μαθητικής προσοχής και την δημιουργία ομάδων (σελ. 10)
  • Ένα φύλλο εργασίας με οδηγίες για την κατασκευή του εννοιολογικού χάρτη, χρήσιμες παραπομπές σε συγκεκριμένες σελίδες του σχολικού βιβλίου του ΣΕΠ και κατάλογο με λέξεις-έννοιες (σελ. 11)
  •  Δύο ελλιπείς εννοιολογικοί χάρτες διαφορετικού είδους (ιεραρχικός και συστημικός) για την ομαδική εργασία (σελ. 12-13)
  •  Δύο ελλιπείς εννοιολογικοί χάρτες  διαφορετικού γραφικού smartArt σχέσης, για την ατομική εργασία (σελ. 14-15) 


Διδακτικοί στόχοι
Ως προς το γνωστικό αντικείμενο
  • Να κατανοήσουν τους παράγοντες που μπορεί να επηρεάζουν τις επαγγελματικές τους αποφάσεις
  • Να αντιλαμβάνονται την αλληλεπίδραση αυτών των παραγόντων και να προβληματίζονται για το ρόλο τους στις επαγγελματικές τους επιλογές
  • Να προσεγγίζουν τη διαδικασία που ακολουθείται στη λήψη απόφασης
  • Να κατανοούν τη προσωπικότητάς τους ως ένα δυναμικό σύστημα στοιχείων σε διαρκή εξέλιξη και αλλαγή
  • Να αξιοποιούν το δυναμικό τους στη διαδικασία της επαγγελματικής επιλογής


          Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία
  •         Να αναλύουν και να οργανώνουν τη σκέψη τους
  •         Να επικοινωνούν και να συγκροτούν την άποψή τους σε αλληλόδραση με την ομάδα
  •        Να καλλιεργήσουν δημιουργική και κριτική σκέψη
  •         Να επιδιώξουν την αυτογνωσία


Μεθοδολογική προσέγγιση
  •        Τεχνικές ενεργοποίησης
  •        Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία -Βραχύχρονη ομαδοποίηση
  •        Καταιγισμός ιδεών
  •        Διδακτική αξιοποίηση της εικόνας
  •        Χρήση εννοιολογικών χαρτών


Η ενεργός συμμετοχή των μαθητών σε όλη την διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας είναι προαπαιτούμενη και καθοριστική (μαθητοκεντρική-  αλληλοδιδακτική προσέγγιση).
Στην αρχή και των δύο διδακτικών ωρών χρησιμοποιούνται εικόνες (παζλ) και σχήματα, ως τεχνικές ενεργοποίησης και γνωστοποίησης του διδακτικού στόχου.
Στην πρώτη διδακτική ώρα χρησιμοποιείται ο καταιγισμός ιδεών, ως μέσο σύνδεσης με την προηγούμενη γνώση και προώθηση της δημιουργικής σκέψης και στην συνέχεια η ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας και συγκεκριμένα η βραχύχρονη ομαδοποίηση.
Στη δεύτερη διδακτική ώρα αξιοποιείται η δυναμική της εικόνας, ως μέσο προσωπικής έκφρασης και ερμηνείας, αλλά και ως παιχνίδι αυτογνωσίας.

Κυρίως, όμως, ολόκληρο το διδακτικό σενάριο επικεντρώνεται στη ομαδική και ατομική κατασκευή των εννοιολογικών χαρτών και μέσα από την σχηματική αναπαράσταση και οπτικοποίηση των εννοιών επιδιώκεται :

  • Η καλύτερη κατανόηση της αλληλεπίδρασης των παραγόντων
  • Η οργάνωση της σκέψης και η ιεράρχηση των παραγόντων, και
  • Η  βαθύτερη κατανόηση της διαδικασίας λήψης απόφασης 



Θηραίου Μαρία, ΠΕ11

Ανάθεση της εφαρμογής του ΣΕΠ
Γυμνάσιο Μαργαριτίου Θεσπρωτίας


Για αναλυτική περιγραφή του σεναρίου και τα φύλλα εργασίας, πατήστε εδώ.

Για την παρουσίαση του σεναρίου, πατήστε εδώ.



Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο